Om ”Dolda-fel-försäkring”
Blir nästan lite full i skratt när jag läser om uppfödare som stoltserar med att det i valpköpet ingår en s.k. Dolda-fel-försäkring i 3 år. Någonstans på vägen har någon missat väsentlig information här! Det förhåller sig nämligen på detta sätt:
En uppfödare är enligt konsumentköplagen en näringsidkare. En hundvalp är en vara såsom alla andra varor i samhället, så i konsumentköplagens ögon är en hundvalp att likställa med t.ex en brödrost.
Om brödrosten fick fel vid tillverkningen så är det tillverkarens ansvar att se till att det åtgärdas på ett eller annat sätt. För de kostnader som detta kan innebära kan tillverkaren teckna en ”dolda-fel-försäkring”. Samma typ av försäkring kan en hussäljare teckna, för att slippa stå alla kostnader själv om det upptäcks några dolda fel.
Byt nu ut ’brödrosten’ i exemplet ovan till ’hundvalp’ och ’tillverkaren’ till ’uppfödaren’, så har du bakgrunden till de ”dolda-fel-försäkringar” som uppfödare idag ofta tecknar. Uppfödaren tecknar alltså en dolda-fel-försäkring för SINA EGNA UTGIFTERS SKULL! För en uppfödare är det naturligtvis tryggare att ha en dolda-fel-försäkring ifall fel/defekter/sjukdomar uppstår som man inte räknat med.
En uppfödare är ALLTID tvungen att åtgärda fel som kan bevisas ha uppkommit redan när valpen föddes. Som valpköpare är man alltså skyddad av konsumentköplagen i 3 års tid – oavsett ifall uppfödaren tecknat en försäkring eller inte!
Så nästa gång du läser att det ingår en ”Dolda-fel-försäkring” i valpköpet så är det alltså varken en fördel eller nackdel för dig som köper valp. Vill du vara på den säkra sidan måste du teckna en egen försäkring för valpen, eftersom du bara är skyddad mot medfödda, oupptäckta fel enligt konsumentköplagen. Att uppfödare ser det som en merit att teckna en försäkring för sin egen skull kan du numera fnissa lite lätt åt, men bortse från detta i bedömningen om uppfödaren är seriös eller inte.