22

Cesar Millan blir biten – igen!

Cesar Millan kan inte läsa hund!

Jag har i många år hävdat att Cesar Millan är urusel på att läsa hund – och nu har jag fått det bekräftat!

En video med en tik som vaktar maten visar alltför tydligt att Cesar inte för ett ögonblick bryr sig om vad hundar försöker säga, utan bara kör sin grej. Den som tycker att Cesar Millan är duktig, borde ta sig en djup titt i detta videoklipp och fundera på hur man är funtad när man går in för att provocera en hund så att den biter! Uppriktigt sagt tycker jag att Cesar är rent av korkad, alltså ointelligent (!), i denna situation. Man är korkad och ointelligent när man inte löser ett problem på det enklaste sättet (vilket i detta fall skulle ha varit varianter på byteshandel), utan väljer ett så krångligt sätt att man faktiskt skadar sig själv! Man är korkad när man gör en situation svårare än den är, och man är korkad när man lär en hund att den faktiskt KAN bita!

Titta själv på klippet och gå sen till en sida på Facebook av Carol Byrnes https://www.facebook.com/photo.php?v=4655581307021 där hon har dissekerat vad Cesar Millan och hunden Holly egentligen gör. Längst ner i detta inlägg provar jag att bädda in det klippet.

Jag hävdar att man kan se på en hunds ögon ifall den är snäll eller inte. Med en del hundar så blir man inte förvånad om de bits; de har inte snälla ögon. Holly har snälla ögon, de blixtrar inte ens till när hon biter som ögonen hos en del hundar gör.

Att det finns programavsnitt där Cesar gör bra saker med hundar (medan det han säger i 99 % av fallen är så urbota dumt att man borde stänga av ljudet och plocka bort textremsan), hjälper faktiskt inte: Cesar har bevisat att hans hundkunskaper är så låga att man bara kan säga att hans framfart i rutan är resultatet av bra marknadsföring. Om du inte tror mig, kan du ju börja fundera på varför folk är beredda att betala dyra pengar för vissa saker bara för att det har ett visst märke…

Det absolut värsta är att Cesar till och med erkänner att han är dålig på att läsa hund: Han säger ”I didn’t see that coming!” – minsta barn hade ju förstått att man inte skulle sticka dit handen igen! Men som sagt, titta på klippet och förfasas över hur korkad världens mest kända hundprovocerare är!

 

Cesar Millan

Ingela Melinder
 

Hundstrategicoach. Hundbeteendekonsult och hundägarcoach. Flerhundsägare. Hunduppfödare. Hundfrisör. Hundfriskvårdare. Erfaren. Fritänkare utanför ramarna. Analyserar och reflekterar. Letar efter "kärnan" i allt. Kan "översätta" ett område till ett annat och tänker i liknelser. Logiskt tänkande. Studerar kvantfysik/metafysik för den personliga utvecklingens skull. Okonventionell. Liberal. Nätverkare på flera nivåer. Har ett spännande liv med mängder av människomöten och hundanalyser. Glesbygdsförespråkare. Fårägare. Gift i en herrans massa år med samme man. Flerbarnsmamma, familjehemsmamma och mormor.

Click Here to Leave a Comment Below 22 comments
Sylvia - 25 september, 2012

Kan tyvärr inte se klipp nr 2 :(

Reply
Caroline - 25 september, 2012

Det enda positiva med CM är att han har uppmärksammat att det finns många hundar som söker ett hem på s.k. shelters. Det är jättebra. I övrigt så, tack, men nej tack.

Reply
Lisa - 25 september, 2012

Det jag undrar är om han faktiskt är medveten om vad hunden säger, men struntar i det. ( för att istället lyssna till sitt eget maktkamp tänk)
Vidare då om han vet vad konsekvensen kan bli utav det.
Fast han svarar själv på den frågon när han i klippet säger ”I didn’t see that coming!”

Han kan inte ha haft en aning om vad hunden verkligen sa. För övrigt så är det ännu en obehaglig film med Cesar Millan det finns många av dom
men tack för klippet med komentarerna lärorikt för mina otränade ögon

Reply
    Mikael - 27 september, 2012

    Det många missar i diskussionen kring Cesars vara o icke vara är vad han faktiskt gör.

    Det är skillnad på att ersätta ett beteende och att ‘oskadliggöra’ ett beteende.

    När du ersätter, dvs visar hunden ett annat sätt att hantera en situation (som är bättre) så kommer givetvis hunden att anamma det nya beteendet, MEN det gamla beteendet försvinner inte. Det innebär att skulle hunden upptäcka, i en pressad situation, att det nya beteendet vid något kort tillfälle inte fungerar ELLER om det gamla beteendet ligger närmare hundens instinkter så kommer det gamla beteendet att dyka upp igen.

    Vad Cesar gör är att oskadligöra beteendet, dvs få hunden att inse att det här beteendet inte ger önskat resultat. Det kommer få hunden att ‘radera’ beteendet helt o hållet ur sin repertoar. MEN det gäller att snabbt fånga upp hunden och ge den alternativ. Den metoden kommer även sänka hundens tro på sig själv så man måste den kommande tiden fokusera på att stärka hundens självförtroende igen.

    Det är för hunden ett trauma, och diskussionen borde kretsa kring: ‘är det värt det’ istället för huruvida Cesar är en idiot eller inte.

    Jag anser att kan man under en förhållande vis begränsad period få hunden att må bättre än vad den gjorde innan så kan det vara värt det. MEN!!!! Man måste veta hur man plockar upp hunden igen och ‘hans’ metoder (som inte på något vis är unikt för Cesar)ska INTE användas av kreti o pleti, dvs alla ni som tror att ni behöver använda dessa metoder på er hund för att den drar lite i kopplet!

    Reply
      Ingela Melinder - 28 september, 2012

      En mycket bra kommentar, Mikael! Faktiskt en av de sundaste kommentarer jag läst om Cesar på mycket länge!

      Jag hävdar dock fortfarande att han är dålig på att läsa hund (”I didn’t see THAT coming!” – han säger det själv i klippet!), men jag håller definitivt med om att man ibland kan behöva utmana en hund som beter sig ”illa” för att den ska upptäcka att just det beteendet inte fungerar. Jag hävdar också att Cesar faktiskt många gånger gör bra saker, men det han säger är helt uppåt väggarna.

      Problemet med Cesar Millans framfart i rutan är faktiskt just det, att han inte förmår läsa av hundarna utan är fast i sitt makttänkande, samt att han förklarar det han gör med ord som utgår ifrån hundar som maktgalna. Att i teve visa extremträning med hundar förstör nog mer än det hjälper.

      Men du har en stor poäng, Mikael – en eloge för att du gav oss alla en annan synvinkel!

      Reply
        Mikael - 30 september, 2012

        Tack Ingela, kul att man kan ge lite nya infallsvinklar :)
        Jag håller även helt med dig, efter att ha läst några av hans böcker, om att hans sätt att formulera sig är klantigt och föråldrat och det blir svårt att veta om det är språkbrister, okunskap eller en faktisk ‘teori’ bakom hans argument.
        Sen angående hans förmåga att avläsa hundar, så visar det här klippet hur begränsad den förmågan är. Jag tycker dock att han är väldigt bra på att läsa aggressiva signaler hos raser som är väldigt subtila och annars svårlästa, men uppenbarligen så är han betydligt sämre på att läsa andra signaler 😛

        Absolut så tycker jag mig kunna se att han baserar sina metoder på en väldigt förlegad bild av hunden och han fallerar även i att förmedla vad det han egentligen sysslar med -om han nu vet det själv.

        Det största problemet jag ser med hans serie är att så många som ser den, dels gör misstaget att tro att deras hundar ‘också är problem hundar’ och sen vidare använder hans metoder utan att egentligen veta vad de har för inverkan på hunden.
        Och där kanske ansvaret ligger mer på producenten och utgivarna av programmet. Jag kan tycka att en kanal/organisation som National Geographics borde ta ett betydligt större ansvar med tanke på att de ändå anses (ansågs) vara väldigt naturnära och värnande om miljön, våra djur etc.

        Reply
        Daniella - 30 april, 2015

        När jag läser igenom ditt inlägg och dina kommentarer ser jag direkt din AVUNDSJUKA i dina meningar.
        Du har inte ens någon mening med det du skriver.

        Du som själv tror dig duktig med hundar ogillar och är så avundsjuk på Cesar att du letar efter små fel han gör! Det största tecknet på att du är avundsjuk är att du faktiskt skriver ut detta och försöker få alla som läser det att få dom på din sida.
        du skriver att om han hade varit bra på att läsa av hundar så hade han inte fått så mycket kritik. och det tyder bara på hur omogen och ovetande du är. om du inte visste det så tyder ALL hat och mobbing på avundsjuka. BARA AVUNDSJUKA.
        Han är en vanlig människa som gör misstag ibland. Jag är 99% säker att du gjort minst lika många misstag med hundar som han.

        Eftersom du tycker att två misstag på 7 säsonger vilket är 177 avsnitt varav varje avsnitt är 1 timma långa så är det ännu ett tecken på hur du har letat och hoppats på att han någon gång skall göra ett misstag.
        eller så har sökt på misstag han gjort och hoppats att du skall hitta något litet du kan skriva om.

        Och det där med att han inte väljer det lättaste sättet utan gör det mer komplicerat visar ju bara på hur ointelligent du är. Hans mål är ju att få bort det beteendet och visa att det är fel. hur hade du
        tänkt förklara det för hunden om du bara undviker det beteendet?! och jo jag är ganska säker på att han vet dem lättaste sätten och att det finns en anledning till att han inte väljer dem.
        sedan skriver du att han är ointelligent för att han utsätter sig själv för att bli biten. Om du inte kan riskera att bli biten skall du inte jobba med hundar ditt flan -.-

        Jag slår vad om att du är på en nivå som hundägarna han kommer hem till. till exempel ifall du skulle testa som hundägarna ibland får göra det han precis har visat så skulle det gå lika dåligt som för dom flesta hundägarna.

        Att du kan se på video hemmma hos dig där du kan se klippen om och om igen så är det ta mig fan hur lätt som helst att förstå vad hunden försöker säga. men att vara där, viktig situation, många saker att tänka på och allt händer på en halv sekund osv. Jag tycker att du underskattar allting, som när man kollar på film när någon dansar och man tänker det där kan ju inte vara så svårt. precis så beteer du dig.

        Jag skulle vilja skriva så mycket mer och skulle kunna argumentera emot i princip allt du skrivit i inlägg o alla kommentarer men det skulle gå åt alldeles för mycket tid.

        men en fråga bara. VARFÖR KLAGAR DU PÅ NÅGRA MISSTAG NÄR HAN ÄNDÅ FÅR ORDNING PÅ ALLA HUNDAR?!

        Reply
          Ingela Melinder - 30 april, 2015

          Det är så spännande att du tycks veta så mycket om mig bara för att jag uttrycker kritik mot någon som redan kritiseras hårt världen över! Vi får dessutom bara se de fall som han ”lyckas med” i teverutan, inte där han inte lyckas.

          Utöver det vill jag säga att personangrepp säger mest om den som uttrycker dem. Och jag har inte angripit Cesar personligen, jag tycker tvärtom att han är en fantastisk tevepersonlighet. Men att han är gammalmodig i sin hundsyn, det står jag för.

          Reply
      Therese - 6 oktober, 2012

      Att säga att han är dålig på att läsa hund baserat på enstaka händelser, tycker jag är lite väl magstarkt. Att han erkänner att han inte var beredd på bettet är väl bara sunt och ödmjukt…han är ju ingen robot utan människa. Min uppfattning är att han har mycket mer erfarenhet av hundar och hundar i flock än många av oss hundägare här i Sverige. Dessutom av hundar/hundägare med stora problem, inte bara ”dra i kopplet” problem.
      Man borde mer fokusera på att han faktiskt hjälper hundar och deras ägare att börja leva ett mer harmoniskt och sunt liv med sociala aktiviteter.

      Reply
        Ingela Melinder - 13 oktober, 2012

        Visst hjälper Cesar Millan hundar och hundägare! Men alldeles för många hundtränare i USA vittnar om att de fått väldigt mycket mer jobb sedan CM börjat visas i teverutan, och de som behöver hjälp är främst hundägare som misslyckats med att försöka göra som Cesar. Om man dessutom läser på lite inser man att en bra hundtränare borde inte få så mycket kritik som CM och man inser också att många amerikanska hundtränare är snudd på förtvivlade över den utveckling Cesar’s framfart har skapat. Varför får t.ex inte Victoria Stilwell lika mycket kritik som CM? Kanske för att hennes metoder är modernare och kanske för att hon inte lever kvar i gamla uppfattningar om hundar som maktfixerade varelser som till varje pris vill ”ta över”.

        Jag har inte baserat min slutsats att Cesar Millan är dålig på att läsa hund utifrån enstaka händelser, jag har baserat det på att titta på väldigt många Cesar Millan-avsnitt och YT-klipp. Enligt mig är det inte orättvist att säga det, när han så uppenbart i så många programavsnitt inte förmår tolka hundar som annat än maktgalna. Om vi drar en parallell så tittar vi på en trädgårdsmästare som visserligen har prunkande växter överallt, men som förklarar sin framgång med växter att det beror på att jorden är brun…

        Eller en annan analogi: Det är som om världens alla etologer säger att jorden är rund, medan Cesar Millan envist håller fast vid att jorden är platt – och lär ut det till oss jordbor, där många tror på det han säger och agerar därefter eftersom många tidigare påstått att jorden var just platt. Man vill liksom inte tro på att uppfattningar och kunskap om hur saker och ting är, förändras…

        Reply
Ingela Melinder - 26 september, 2012

Den som inte kan se det nedre klippet kan gå till Facebook-sidan https://www.facebook.com/photo.php?v=4655581307021 som finns som länk ovan.

Man kan också prova att surfa in på denna sida med en annan webbläsare (Chrome och Firefox bör vara förstahandsvalen), vilket för övrigt är en standardlösning på många problem på internet :-)!

(Om du måste vara inloggad på FB och inte har ett FB-konto, kanske det är dags att skaffa ett :-)?)

Reply
Lisa - 25 oktober, 2012

Hej

jag hittade detta klipp på youtube och tänkte dela med mig av den,

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=97lwtUkXjwQ#!

En mycket vettig intervju med Cesar Millan
bra frågor ställs,

Reply
    Ingela Melinder - 26 oktober, 2012

    Håller med, Lisa, det är en vettig intervju! Tyvärr tycker jag inte att Cesar kommer med riktiga svar. Alltså, här menar jag inte att han ska svara som jag tycker, utan jag tycker han svarar lika undflyende som många politiker! Han hade chansen att förklara sitt våld så att vi tittare kanske skulle förstå hans ageranden bättre, men tog den inte…

    Reply
Gunilla Melkersson - 28 november, 2012

Har tittat på klippet i slow motion.

Jag gillar inte när Cesar stöter till hunden när den äter. Andra gånger använder han metoden att sakta gå in och ställa sig över hundens matskål. Det brukar fungera bättre.

Så hunden har redan lärt sig att hans hand kan göra ont. Sedan lägger han faktiskt handen hastigt över hundens nos, vilket hunden uppfattar antingen som ett hot eller en dominanshandling. Självklart nafsar den då lätt efter handen. Cesar drar tillbaka den (vilket får hunden att tycka att det lönade sig) samtidigt som han korrigerar med tsch-ljudet – vilket gör hunden mer arg, och nu gör en direkt attack. De två tidigare gångerna bara försvarade den sig.

Så visst var det klantigt!

Men jag har också sett många, många gånger hur Cesar uppfattar väldigt små signaler och skiften i hundarnas beteende. Sedan kanske jag inte alltid tolkar det hunden gör på samma sätt… Ingen är perfekt. Cesar gör trots allt mycket bra och kan mycket hund.

Att Victoria Stilwell får mindre kritik tror jag beror inte bara på att hon har snällare metoder utan också på att hon inte tar lika svåra fall. Det är mer ”stjäl från köksbänken, skäller vid dörren och drar jättemycket mot andra hundar”-typen.

Reply
Tess - 26 februari, 2013

Så trött på er alla hudägare som vet så himmla mycket ! Tänka att allt ni gör är så RÄTT och RIKTIGT !!
BEHÅLL ERA KOMMENTARER FÖR ER SJÄLVA!!vill ni inte dela hans/Cesars åsikter eller träningsmetoder så skit i det då!! Hur svårt ska det vara. Stäng av tvn!! Jag har anlitat en rad olika instruktörer och det finns många konstiga och direkta fel i utlärning även där . och det är som brukshundsklubbarna lär ut!! Om man ska ha någon åsikt iom Cesar så ber jag om att ni tittar på ALLA HANS AVSNITT!! lYSSNAR OCH TAR TILL ER DET HAN FÖRSÖKER SÄGA!!Och kom ihåg att han många gånger tar sig an dom värsta fallen av hundproblem. Där ägarna om dom inte kan lösa hundensproblem MÅSTE AVLIVAS!!!Dom har det som ultimatum och därav är detta deras sista utväg. Och alla ni som gromar,sliter och drar i era hundar tror inte att ni är så mycket mer hund/djurvänner själva.
Låt var och en få bilda sig en egen uppfattning!

Reply
    Ingela Melinder - 26 februari, 2013

    Visst har du rätt i att många instruktörer gör oerhört många felaktiga saker, och till och med ibland förstör hundar med sina obetänksamma metoder. Men av de hundtränare som florerar i rutan så blir Cesar oftare biten än andra, till och med av hundar som aldrig tidigare bitit någon (kolla in episoden med Toby, en blandras. Finns säkert på YouTube). Det är inte sant att det beror på att han bara tar sig an ”svåra” hundar, eftersom många av de hundar som biter Cesar inte alls skulle vara så svåra att komma tillrätta med om man utgått ifrån att hundar måste ges en positiv inställning till sin omvärld, som t.ex. Victoria Stilwell i högre utsträckning jobbar utifrån.

    Men Cesar jobbar inte så, han jobbar utifrån att hundar ska veta sin plats i flocken, där han anser sig automatiskt ingå så fort han visar sig hemma hos en hundägande familj. Det är inte så att allt Cesar gör är dåligt, men han är inte så duktig med hundar som han försöker få folk att tro. Han är däremot beundransvärd utifrån den synvinkel att han lyckats tränga igenom teverutan och nå fram till folk med sitt ålderdomliga synsätt, så mycket att etologer världen över sliter sitt hår när han på ett ögonblick befäster fördomarna och myterna om att hundar behöver flockledare, och därmed raserar etologernas ”kamp” för att slå hål på dessa fördomar och myter om hundar, rangordning och hierarkier.

    Det är detta, ihop med att Cesar sällan lyckas tolka hundar annat än som maktfixerade varelser, som gör att det är så många som kritiserar honom. Att han sen dessutom emellanåt använder sig av ytterst tveksamma träningsmetoder, blir till ytterligare en problematik som inte kan ursäktas med att han ”faktiskt hjälper hundar”. För visst hjälper han hundar och hundägare – men världen skulle kanske behöva någon som slog igenom i teverutan som står för lite mer nytänkande än mossigt rangordningssnack?!

    Reply
    Ulrika - 6 augusti, 2013

    JUST det!!!!

    Reply
Sara - 28 april, 2013

Ingen kan lyckas 100% av gångerna i kontakter med djur och människor.Att han blev biten är en risk som tas eftersom han jobbar med att rehabilitera hundar med problem.Alla hundar visar inte i ögonen att dom tänker bita en.Jag är uppvuxen med hundar och vi hade 2 st.En som kom bra överens med mig och en som kom bra överens med min ena syster.Den sistnämda nafsade tag i mig helt utan förvarning en gång vilket skrämde mig medans hon som gillade mig aldrig var elak mot mig och var hon det mot någon annan då hade dom gjort mycket för att provosera henne medvetet el omedvetet.

Vet att Cesar kan tolka fler problem än matagressioner.Vet fall där han hjälp hundar som varit rädda för t ex åska,smällar,folk osv.Ett avsnitt så ville en ha en hund som psykiskt stöd för o kunna ta sig ut men hundens beteende gjorde det omöjligt eftersom den var aggresiv mot andra hundar t ex och han såg till att hunden blev godkänd och kunde hjälpa sin ägare att kunna vara bland folk.

Många kanske kritiserar honom för att dom inte förstå hur han jobbar men jag tror dom flesta som sett programmen faktiskt gillar vad han gör eftersom han hjälper hundar och deras ägare att få ordning på hundens problem.han har hjälpt människor övervinna sin hundrädsla,han har hjälpt andra att bearbeta sorgen efter att ha mist en hund så dom inte skaffar en ny hund medans deras fokus ligger på den hund dom mist.

Ingen kommer kunna övertala mig till att tro att Cesar inte kan det han gör.Hade jag bott i USA så hade jag förmodligen sett till o få komma dit o se hur han arbetar med sina hundar som han rehabiliterar.Vem vet det kanske sker en dag när jag lärt mig engelska bra och har ekonomi för att resa till USA.

Han är en av många idoler i mitt liv och jag kommer alltid älska o se hans program och läsa hans böcker om hur man gör med hundar.

Reply
Klaga inte - 14 februari, 2014

Det är inget fel på Cesar.
Hunden visade först agresivitet sedan la han sig hunden ner och visade underläge.
Sedan bet hunden bara till.
Om ni tänker efter riktigt noga ser ni att hunden tittar bort, lägger sig ner och öppnar munnen allt detta antyder undergivenhet. Sedan om hunden bara biter till kan man inte förutspå om hunden innan visar alla desa teken. Alltid kan man inte lyckas och den här gången hade han otur. Gå inte på personer som vill hjälpa till, tänk på er själva hur duktiga ni är. Om ni vore lite mer som han skulle ni inte sitta och skriva dumma inlägg. Utan resa er upp och hjälpa till andra hundar som behöver hjälp.
Från en som tycker att man inte ska klaga på folk som hjälper hundar och personer!

Reply
Arne - 30 maj, 2014

Ingela, även om detta är gamla inlägg så måste jag säga att du har så fel. Hundar är primitiva djur, det är ingen människa och ska inte daltas med. Det är levande djur med ett primitivt beteende.
Det som också är viktigt att poängtera är att om alla hundar i världen hade varit fria i naturen – hur tror du att man kommit överens i en flock? Hundar är ett djur som agerar i grupp precis som t ex varg, lejon eller hyenor. För att en grupp SKA fungera så måste det finnas en ledare, det är inte svårare än så.

Cesar’s sätt att visa på hur man behandlar hundar generellt är via energin. Du ser i varje avsnitt när han kommer in i t ex ett rum att hunden vet exakt vad han utstrålar. I naturen är det att visa vem som är starkast och vem som har mest muskler. Det är inte svårare än så. Cesar visar genom att vara fysiskt större än hunden att han inte behöver fysiskt slå den men via energin bevisa att jag är större och starkare än dig, rätta dig in bakom mig så visar jag hur man gör.

Jag tror du komplicerar och överanalyserar hans metoder. Det handlar om att visa vem man är och att visa hur man gör, det är precis det en ledare ska göra.
Du kan relatera till ett jobb. En chef ska inte slå och hacka på folk och skrika att man är värdelös, det är så dåligt det kan bli. Men kommer en chef in och visar – såhär gör man, det är då man vinner förtroende och kan leda en verksamhet att växa och till framgång.

Reply
Ingela - 2 juli, 2014

En liten fundering, hur ska C.M kunna fixa en hund på några minuter som ägaren har haft i många år och själv inte kunnat hjälpa hunden till ”rätt beteende” . Och är det inte så att felen verkar sitta hos uppfostraren än i hunden. Jag gillar C.M men anammar inte hans metoder men han GÖR ju nåt iaf för att hjälpa, och javisst han är inte gratis men det är inte tandvården heller. Kanske jag är helt uppe bland molnen men som sagt…… En liten fundering

Reply

Leave a Reply: